بازتابِ نفسِ صبحدمان

سهم مادرها چرب تر است!

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۲۷ ب.ظ
بهشت زیر پای مادران است
.
.
.
واقعاً این جمله که به شنیدن آن عادت کرده ایم،یعنی چه؟با خودم فکر کردم خدا که با کسی تعارف ندارد.او وقتی حرفی بزند،پای حرفش هست.بهشت زیر پای مادران ست یعنی اگر رضایت ازدواج و خروج از کشور خواستی،پیش پدرت زانو بزن؛ اما اگر بهشت می خواهی،باید دم مادرت را ببینی.و این دنیای 60،70 ساله ای که "فیلاس فوگ" در 80 روز به دور آن سفر کرد کجا و بهشت ابدی و بی انتها کجا؟

از هر طرف که نگاه می کنم،خدا سهم زن ها را،چرب تر گرفته .فقط کمی حوصله می خواهد تا این سهم وصول شود.رقم های درشت،اغلب دیرتر وصول می شوند...



بخشی از مطلب "سهم مادرها چرب تر است" .شماره 108 ماهنامه ی خانه ی خوبان.به قلم سرکار خانم وحیده گلزاده
موافقین ۱۲ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۲

نظرات (۱۵)

خیلی خیلی ممنونم از لطفتون.
روز و عید شما هم مبارک :)
پاسخ:
:-)ممنون
سلام علیکم

ببخشید یه سوال: 
اینکه در پاسخ به یکی از کامنت ها گفتید برای فهم قرآن و احادیث، سالها زمان لازمه و باید متخصص و کارشناس بود، درست. ولی مگه نه اینکه قرآن و احادیث برای هدایت بشر اومدن؟ و بشر یعنی از پیرمرد و پیرزن و روستاییِ کم سواد و بی سواد گرفته تا منِ با تحصیلات غیرمرتبط با این امور. راه هدایت بشر، یعنی هرکس با هر میزان استعداد و هوش و سواد بتونه قرآن و حتی احادیث رو درک کنه و مثل یک راهنما ازش برای زندگی سعادتمندانه استفاده کنه. نه؟ مثل کاتالوگ وسائل الکترونیکی که تمام سعیشون اینه که با انواع اشکال و تصاویر، طرز کار اون وسیله رو به کم سن ترین و کم سوادترین افراد آموزش بدن. بعد چرا قرآن که راهنمای زندگی ماست این همه باید پیچیده باشه؟ تا جایی که حتی اگه تمام عمرمون رو هم بذاریم برای فهمش معلوم نیست چند درصد موفق باشیم.

تشکر از وقتی که میگذارید
التماس دعای هدایت
پاسخ:
علیکم السلام و رحمت الله.
سوالتون خیلی خوب بود.چند دقیقه ای به زوایای مختلفش فکر کردم.ممنون که با دقت میخونید .
جمله ای که گفتید : هر کس با هر میزان و استعداد... کاملاً درسته. دین اسلام سه سطح اصلی داره با همه زیر مجموعه هاش : شریعت،طریقت و حقیقت . و طوری برنامه ریزی شده که از همین سطح احکام و شریعت بتونیم برسیم به مراحل بعد. الان وظیفه ی ما که در سطح شریعت هستیم چیه؟ اینه که دستورات خدا رو بهش اعتماد کنیم و وظایفمون رو انجام بدیم.یعنی  خودمون رو توی فضای تعبدی قرار بدیم.چون ممکنه علت همه ی احکام رو ندونیم. گاهی هم این وسط، برخی افرادی که به درجات بالا رسیدند ، میان تحلیل های اسرار عبادی و سلوکی ای رو چند نمونه ،بیان میکنند تا این فضای تعبدی برای ماها شیرین تر بشه.
اعجاز هم به همینه.اینکه در عین حال که بسیار عمیق هستند دستورات دین و ریشه در تکوین دارند،اما قابل استفاده برای همه ست و پله پله آدم رو بالا میبره.


اما یک نکته مهمه.حضرت امام توی کتاب چهل حدیث میفرمایند که : اگر مساله ای رو شنیدی و برات فهمش سنگین بود،سریع،ردش نکن.شاید چیزی وجود داشته باشه و تو،ندونی.بحثِ با این دوست عزیزمون،سر همین مساله ست.اینکه ما چطور به قطعیت میتونیم بگیم،خداوند مردسالاری رو بنا گذاشته،وقتی که هیچ تخصصی در اسلام نداریم و چندین و چند روایات و سبک زندگی از بزرگان داریم که خلاف این مساله رو ثابت میکنه؟  یک مثال بخوام عرض کنم، اینه که،استاد بزرگواری زمانی که داشتند یکی از داستان های شیخ اشراق رو توضیح میدادند،توی اون فضای فلسفی و عرفانی، بعد از همه ی مقدماتی که توضیح دادند گفتند : زن،با عفت به کمال میرسه.  ...حالا این جمله رو کی با تمام وجودش درک میکنه؟ اون عارفی که شهود کرده بعضی حقایق رو.تکلیف ما چیه؟ اینه که،در مقابل حجاب و محرم و نامحرمی که خداوند سفارش به زن کرده،چون و چرا نیاریم و تعبداً بپذیریم تا با پذیرفتنش کم کم به حد اون عارف برسیم و اون موقع لذت ببریم از این همه حکمت الهی..نه اینکه،بدون تحقیق و گزاره های دقیقی که داریم تا ثابت کنه خدا خیر ما رو میخواد و بدون اینکه به سطوح بعدی دین رسیده باشیم،مدام بگیم آزادی یعنی حجاب نداشتن و این ظلم به زن هست و خدا طرفدار مردهاست...


اینکه میفرمایند دین،تحقیقی ست نه تقلیدی،برای همینه.اینکه تا هرکسی علمی برافراشت،دنبالش راه نیوفتیم..همه که نمیتونن عارف بشن،که حقیقت رو ببینن و شهود کنن..اما میشه هرقدر خودمون تحقیق کردیم عمل کنیم و بقیه ش رو به بزرگان و معصومین اعتماد کنیم و یا حداقل، چیزی رو که نمیدونیم با قطعیت نگیم..


بزرگوارید.نمیدونم تونستم به مطلب ذهنی شما نزدیک بشم یا خیر. در خدمتم :)

ان شاءالله به بهترین راه ها،خداوند هدایتتون/هدایتمون کنه..


یک نکته عرض کنم که, دو نوع ایمان داریم, ایمان بالغیب , یعنی ندیدیم اما ایمان داریم. و یکی ایمان از سر شهود. الحمدلله هردوش ایمانه. برای اغلب ما که ایمان بالغیب داریم, و ندیدیم حقایق احکام رو, باید کمی محتاطانه نقد کنیم و حداقل تلاش کنیم برای فهمیدن.


+عید عزیزتون مبارک.
به نظرم ما اگر واقعا اعتقاد داریم که زن و مرد بودن مربوط به پیکر هست و نه جان و روح؛ و زن و مرد به درستی در تساوی حقوقی در عالم خلقت قرار دارن، این صحبتها هم درست نیست و مطروده!
کلا اینکه همه ش داریم به تفاوت جنسیتی دامن میزنیم برای من یکی که جذاب نیست حتی اگر نتیجه ش چربش امور به نفع زنان باشه!
این نوعی از سیاست یک بام و دو هواست!
اگر عده ای بگن مردها سهم بیشتری دارن یهو همه ی منادیان دین و شریعت بر اونها می تازند که نههههه زن و مرد برابرند و روح مجرد از جنسیت است و ما به تساوی کامل زن و مرد معتقدیم(و نه تشابه زن و مرد). اما اگر بگیم زنان سهم بیشتری دارند، همون منادیان دین و شریعت میگن بله بله احسنت!
عجیب نیست؟ :دی
این خودش مصداقی است بر اینکه گویا یک جای کار می لنگه!
که البته من واقعا به ظلم اسلام به زنان اعتقادی ندارم اما در اینکه علمای ما و فقه و حقوق ما از پس بیان مناسب گفتمان اسلام در مورد زنان بر نیومده شکی ندارم! _که این اعتراف خود علما و فقهاست_
و مطمئنم این که میگن هنگامی که امام زمان _عجل الله فرجه ظهور کنند مردم تصور می کنند دین جدیدی آورده شده، یک بخش اعظم این تفاوت در مورد زن و گفتمانِ حقوقی زنانه.
پاسخ:
متاسفانه گاهی بخاطر شبهاتی که هست،مجبور به دفاع و استدلال هستند و هستیم.شبیه به علم کلام که در کل،برای استدلال در مقابل منکرین هست ،نه برای مسلمان ها و همین استدلال عقلی باعث میشه حضور قلب و درک خدا( بدون مفهوم) کمرنگ بشه و حقیقت در حجاب بره.اینجا هم همینطوره. خیلی درست فرمودی .اصلا صحبت در این مورد با اعتقاد به روح و تشخص روح،معنا نداره،اما گاهی لازم میشه.

واقعا همینطوره :) همین تناقض باعث میشه بفهمیم اصل این دعوا، مغرضانه ست.


حق با شماست کاملا.خیلی از گزاره های دین ما درست تبیین نشده...یادمه اوایل که سیر مطالعاتی رو شروع کرده بودم،همش میپرسیدم : پس چرا اینا رو کسی تا حالا به ما نگفته؟! جالب اینجاست که همین مطالب ،به همین روشنی رو بعضی بزرگان گفتند،اما یا آثارشون رو فقط عده ای خاص میخونن و عمومی نیست و یا اگر کسی بره سراغ اون مطالب،مواجهه ی درستی نداره تا بخواد برداشت درستی داشته باشه،در واقع با همون دید غالبی که بهمون القاء کردند تفسیر میکنیم و ....


+ این عید عزیز شدیداً و اکیداً :) بر شما مبارک.مادرهای وبلاگ برامون خیلی عزیزند.یه جور دیگه ای عزیزند :)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
ببین نگرش یه چیزه عمل هم جداست 
این نگرش وجود داره که سجده حیف که حرامه برای غیر خدا 
بله بله شما حرفهای منو سانسور کردید منم دارم میگم قوامون بودن به هر قیمتی دارن میگن اجرا بشه 
واجب و مستحب نکن عزیز من که کسی به واجب و مستحب تو این دنیا کار نداره چون از بزرگترین واجبات مهریه _همون بهای خرید زن_ است که نمیدنش با اینکه واجب هست 
اما نگرش درست می کنن که کی داده کی گرفته یا نگرش درست می کنن که زن خوب کارتشو بده دست شوهرش یا زن خوب فلان و بهمان 
احتمالا باز هم سانسور کنی ولی بذار از یه وضوع کمی متفاوت بگم 
آیه قرآن میگه زنان کشتزار شمایند از هرجا خواستید فلان...
بعد امام رضا حدیث داره که ** *** *** ** *** *** **** وگرنه اگه زن راضی باشه مورد نداره
۱. اگر رضایت شرطه که اون زن بدبخت تا نشه نمیفهمه میخواد یا نه 
۲. اگه سلامتی شرطه چرا تو قرآن اجازه داده میشه با یک قید اجازه؟ اونم اینکه می دونیم اون زمان علم اون قدر پیشرفت نکرده بوده که عیبهایی که برمیدارن را به علتهای واقعیش ربط بدن نه به مثلا تعدد زایمان 
.
.
.
دیدگاه مردسالاری را خود خدا داره حتی الان که زنان را اون رضاشاه لعنتی فرستاد سرکار تا الان کسی نتونه بگه زن نرو سرکار 
زنی که تو خونه است و سرکار نمیره چون زحمتی نمی کشه به اون قدر زن شاغل (مخصوصا این دوره زمونه که به قول مامانم آب گرم تو خونه و ماشین زیرپا و تلفن و موبایل و پوشک و ماشین لباسشویی ماشین ظرفشویی....) دیگه کو زحمت! مسلما هیچ مشکلی برای زیر بار رفتن شوهر نداره 
اما زن شاغل تو همین مملکت خودمون اصلا درصدش کم نیست 
و درصد اون مردهایی که رسما زن را برای کارش میخوان هم اصلا کم نیست که واقعا دارن استثمار می کنن زن را....
خواستی جواب بدی سانسور نکن 

پاسخ:
:) خب چرا می زنی؟ :)

بحث بر سر اینه که ،قوانین خدا عادلانه ست.من عمیقن معتقدم به این موضوع.
بانو جان،شما توی رشته ی خودت تخصص داری.آیا درسته من بیام و درمورد مسائل رشته ی شما،با قطعیت نظر بدم؟ سالها زمان لازمه که کسی احادیث رو بفهمه .و قبلش ، صحت و سقم سند حدیث رو تشخیص بده.آیات رو بفهمه. باید در این زمینه کارشناس بود و نظر داد . اینکه شما میگی این مسائل توی قران اجازه داده شده و احادیث این رو میگن و منظورشون اینه،الان کار من و شما نیست.متخصصین حدیث و مفسرین و حداقل کسی که ادبیات عرب بدونه و بتونه درست برداشت کنه و ترجمه کنه و در کنارش چندین حدیث دیگه دیده باشه و جمع کنه احادیث رو با هم و تطبیق بده و  و وو....باید این کار رو انجام بدن.عرضم اینه که اینقدر محکم و قاطع حکم ندیم .

بحث این پست بر سر عادلانه بودن قوانینه.و اگر کسی خلافش رو عمل میکنه بر دامن کبریاییش ننشیند گرد. و اعتراض به نحوه ی عملکردها بحث دیگری هست .


علت سانسور کردنم،نوع کلماتی بود که بکار برده بودی.دوست نداشتم عمومی بشه.همون مطلب رو طور دیگه ای میگفتی مشکلی نبود.
سلام مومن. جزاکم الله خیرا


بسیار مطلب قابل تاملی بود...احسنت...

عرض کنم که یه بار یکی از بچه های مسجد پرسید اینکه خدا میگه بهشت زیر پای مادرانه، پس این مادرهائی که با فلان وضع تو جامعه می گردند چی؟ بهشت زیر پای اونها هم هست؟

گفتم مادرها چون تربیت بچه ها را به عهده دارند، بهشت زیر پاشونه...به شرطی که خوب تربیت کنند البته....
چون شمر و یزید و امثالهم هم مادر داشتند اما چه مادری؟


و نکته جالب اینه که مثلا در جریان عاشورا، می بینی امام حسین می فرماید من پسر زهرا هستم اما شما پسر فلان زن فاسدید...
این یعنی اوج تربیت...

مادر، پایه و اساس زندگی آدم را می سازه...
و به همون میزانی که زحمت می کشه، حرص هم می خوره...

روز مادر باید حلالیت طلبید از چنین شخصی....

البته کادو هم خرید(لبخند)


عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
یا علی
پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله

نکته ی خیلی خوبی از عاشورا فرمودید..
ممنونم

:) ان شاءالله  ایثار مادرها،چراغی بشه در راه بندگیشون..
سلام
وای من استرس میگیرم شما اینقد مطالعه دارین و من کلی کتاب نخونده دارم...
چه مطلب خوب و پر مغزی بود به دلم نشست...
اون جمله درباره روز عاشورا عالی بود منتظر پست هستم...
موفق باشید.
التماس دعا
پاسخ:
سلام خواهر جانم.
کو؟ :) ان شاءالله خدا توفیقاتتون رو زیاد کنه،برکت بده به وقت و عمرت بانو. و پس گردن ما هم بزنه  بیارتمون توی راه و ما رو توی صراطش نگه داره..


ان شاءالله...
عزیز و بزرگواری.تو هم همینطور.
حاجت روا باشی ان شاءالله
خروج از کشور از نظر قانونی به اجازه پدر احتیاج نداره:)
پاسخ:
اذن لازم نیست؟برای مجردها.نمیدونستم :)
"سهمِ مادرها چرب تر است!"
جمله یِ جالبیِ..
پاسخ:
بله..
شاید باید کمی دقیقتر بشه ولی غلط نیست
سلام
در دنیا بچه ها به اسم پدرانشون شناخته میشن و در آخرت به اسم مادرانشون...
اینم روایته...
سهم مادر در ساخته شدن آخرت بچه خیلی زیاده و سهم پدر در ساخته شدن دنیای بچه...
پاسخ:
سلام و رحمت الله.
چه روایت خوبی ...ممنونم...خوبیش اینه که هیچ بی عدالتی ای در حقوق دنیایی هم نیست.
به نظر من یک دلیل اینکه سهم مادر ها چرب تر است این است که 
مادر ها اصلا فکر سهم شان نیستند ... هیچ حساب و کتاب ِ مادی پشت ِ مادرانه هایشان نیست انگار ! 
پاسخ:
احسنت..این،دلیلش نمیشه حقوقی نباشه،دلیل بزرگواری بعضی هاست..
خوشم میاد از هر چیزی یه پیام عمیق میگیرین :)
پاسخ:
شما بزرگوارید.ان شاءالله عامل هم باشم!/..
چقدر صبر؟! می‌دونی از یه جایی به بعد دیگه به دردت نمی‌خوره... حتی اون دنیا.
پاسخ:
این درصورتی هست که به کسی ظلم بشه و بهش بگن صبر کن تا جایی جبرانش کنیم...اینجا درباره زن،ظلمی قائل نیستیم...(پاسخ کامنت ناشناس و  برگ سبز)
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
ببخشید در این دنیا کدوم سهم زنها چرب تر گرفته شده؟ 
اینکه اگه زنی توسط مردی کشته بشه قاتل اعدام نمیشه؟ 
یا اینکه مردها هر هوسبازی ای بخوان می تونن بکنن اما زن ضربه شو میخوره؟ حیثیتی عاطفی و جسمی! 
اینکه الان روحانی های عزیزمون بر خلاف نص صریح اسلام که میگه زن می تونه استقلال مالی داشته باشه میگن حقوقتو بدا شوهرت و بعد ازش خواهش کن به تو هم پول بده!! یا اینکه در برابر شوهر می گفتم سجده کن که خدا میدونه این جمله جعلیه یا نه! 
***** ** *** ** **** * **** *** *** *** ** **** ** **** ** *** 
** **** **** ***** * **** *** **** *** ***** ** ** **** **** *** ****** **** ***** 
** 
** 
** ****
پاسخ:
به توضیحی که بعد از علامت + ، ذیل کامنت ناشناس نوشتم مراجعه ای بکن بانو. در ضمن اینکه اینهایی که مصداق آوردی،خیلی ظالمانه ست.اینکه زنی توسط مردی کشته بشه قاتل اعدام نمیشه؟! این دیگه باید رجوع کنید به ماده های قانونی...

 مورد هوس بازی و ضربه خوردن زن، اینها جزء قوانین اسلام هست؟! یعنی آیا ما قانونی توی اسلام داریم که این رو بگه و بخواد؟! بی بندو باری و تن دادن به هوای نفس که زن و مرد نمیشناسه و خطاهای خودمونه رو نباید با موارد قانونی اشتباه بگیریم و اگر هم کسی در مقابل ظلمی که چه به زن و چه به زن میشه و میتونه قانون رو اعمال کنه و نمیکنه و کوتاهی میکنه،باز،حسابش از قانون و حق و حقوق درنظر گرفته شده برای زن و مرد جداست.

اینکه روحانیون میگن درباره استقلال مالی،اگر منظورتون اون صحبت حاج اقا عالی هست، "باید"ی در کار نیست.زن میتونه مالش رو برای خودش نگه داره و حتی در برابر شیری که بچه ش میده،پول بخواد، صحبت ایشون از منظر خیلی بالاتری مطرح شده.از این قانون گرفته شده که روابط همسران بر اساس مودت هست.و هر چیزی که مهربانی رو بین همسران زیادتر کنه، توصیه میشه همیشه.ایه ای هست که میفرماید الرجال قوامون علی الناس...این توصیه یک راهکاری هست برای اینکه زن نگران خرج و مخارجش نباشه،ذهنش درگیر قسط و پول خرج کردن نباشه و هر وقت پول لازم داشت کسی باشه که حمایتش کنه..این یک وجه ش هست.دلایل دیگه ای هم داره. هرچند باز هم عرض میکنم که بایدی در کار نیست که اگر زنی پولش رو برای خودش نگه داشت،گناهکار باشه و احضارش کنن به دادگاه و ....

درباره ی سجده هم ،اینطور هست که حدیث شریفی داریم که میفرماید : اگر سجده جز برای خدا حرام نبود میگفتم که زن برای شوهرش سجده کند...نفرمود سجده کنید و  با این جمله، سجده برای غیر خدا را مجاز ندونستند هیچ روحانی ای ندیدم این رو بگه. علت این فرمایش حضرت رسول چیه؟ باید فکر کرد در موردش.رابطه ی همسران نسبت به هم، باید از لحاظ تفاوت های وجودی و تفاوت در کمالی که راه رسیدن به اون کمال،برای زن و مرد فرق داره جستجو کرد.اگر اطاعت زن در بعضی موارد به صورت ماده ی قانونی دراومده،ریشه در تکوین و اصلی داره که اسلام در سطوح بالاتر مدنظر داره. استادی میفرمودند "زن با عفت به کمال میرسه"یعنی کمال زن،در نظام افرینش،با توجه به ساختار وجودی زن،در این مطلب حیا و عفت خلاصه میشه .


منظورم این هست که صندلی و میز هر دو از چوب ساخته میشن،ولی عادلانه نیست که همون انتظاری که از میز داریم از صندلی هم داشته باشم.هر کدوم بنا به ساختارشون،وظایفی دارند.اینکه بعضی مسائل درباره مرد بولد شده و درباره زن کمرنگتر مطرح میشه و یا برعکس، و مغرضانی همیشه بودند که این ها رو عَلَم میکنند تا اسلام رو بکوبند،ریشه در عدالتی داره که به حسب تفاوت های ساختاری درنظر گرفته شده.کمی باید در این مسائل دقت کرد و حساب کسانی که به اسم اسلام و بر اساس هوای نفس خودشون سوء استفاده ای انجام میدن رو از حساب اسلام و دستورات نابش  جدا کرد.



مورد آخری که حذف کردم،اصلا هیچ ربطی به قوانین اسلام نداره!..ما گاهی - با عرض معذرت - خریّت خودمون رو میندازیم گردن خدا (دیالوگی توی فیلم مارمولک هست!) یعنی رفتارهای سلیقه ای انجام میدیم به اسم اسلام.من و شما هم میبینیم و فکر میکنیم اینها رو خدا خواسته....کمی از این شبهاتی که مطرح میشه و شده،فاصله بگیر بانو.


+نکته ای هم عرض کنم. روزی که رسول الله فرمود : ثقلین  و چه خون دل ها خورد حضرت زهرا که به مردم بفهمونن، قرآن و سنت ،باید کنار هم باشن،برای این بود که کار به اینجا کشیده نشه. ما قران رو باید در کنار سنت اهل بیت و رسول الله بفهمیم...مثلا کدام یک از همسران اهل بیت مقابل همسرشون که معصوم هم بوده،سجده کردند و یا کدام امام همچین دستوری داده بهشون؟ یا مثلا کدام یک از همسران ائمه،اعتراض کردند که با ما بدرفتاری و سوءاستفاده میشه ؟ ایه ای داریم که مغرضان میگن ،ببینید خدا گفته زن رو بزن! خب این آیه تفسیر داره،حد و حدود داره..کدامیکی از ائمه ی ما در سیره ی رفتاریشون مشاهده شده که همسرشون رو زده باشن؟با اینکه گاهی همسرانی داشتند که اصلا همراه نبودند ؟.... برای تفسیر بعضی آیات و برای فهمیدن بعضی قوانین اسلام،باید به سیره هم مراجعه کرد...ثقلین..هر دو با هم..
در این دنیا هیچ سهم و حقی برای مادران در نظر گرفته نشده! همه چیز حواله داده شده به اون دنیا.
عادلانه ست؟!
نه اینکه ظلم به زن باشه. شاید این ظلم به مرد باشه.
سوال اینه که عادلانه ست؟
پاسخ:
منظورتون مادر هست یا زن؟ هرچند زیاد هم فرقی با هم ندارند...

اینطور نیست.حتما کتاب "نظام حقوق زن در اسلام " رو مطالعه کردید.کتابی هم هست از شهید بزرگوار به اسم،"زن و مسائل قضایی و سیاسی" که میتونه مکمل اون کتاب باشه.از نظر یک حقوق دان (البته من حقوق نمیدونم اما گاهی از پدرم توضیح مسائلی رو شنیدم) درباره حق و حقوق های قانونی زن هیچ کوتاهی ای در نظام حقوقی زن نشده.حتی مساله ارث که خیلی روش مانور میدن هم خاطرم هست چندین سال پیش پدر مساله رو خیلی کامل توضیح دادند و این مساله همون موقع واضح شد برام.
عرضم این هست که یکی که اشراف به مسائل حقوقی داره بهتر میتونه این مسائل رو شرح بده چون بعضی قوانین مثل همین ارث،در نگاه اول نابرابر بنظر میرسه اما با کمی دقت میفهمیم در قسمت های دیگه،همین مساله ارث طوری جبران میشه که نهایتا سهم ها برابر میشه...

حتی مساله ی کار در خانه ی زن و شیردادن به نوزاد،همه ی اینها از لحاظ قانون اسلام مشخص هستند و حتی اینجا هم،هیچ اجباری درنظر گرفته نشده و علاوه بر حقوق معنوی،حقوق مادی هم درنظر گرفته شده.حالا اینکه زن ها یا اطلاع ندارن و یا بزرگوارانه و یا بر اساس عرف،مطالبه نمیکنند بحث دیگری هست


+ معتقدم نگاه شهید مطهری به حقوق زن در این دو کتاب،کمی فراتر از نگاه مادی صرف هست.برای اینکه مشکل این نوع نگاه مادی به حقوق زن هم براتون حل بشه،بهتره که کتابهای حقوقی و شرحش رو بخونید در این زمینه.خیلی فقه اسلامی در این زمینه ها غنی هست.من آشنایی و مطالعه کافی و کامل ندارم و نداشتم اما از کلیت بحث ، و نمونه هایی که مطالعه کردم،میتونم این رو عرض کنم که  محاله در اسلام و نطام حقوقی اسلام،حق مادی زن نادیده گرفته شده باشه،یا آشنایی نداریم و یا اینکه مسائلی رو حق و حقوق میدونیم که  حق و حقوق نیستند . حق و حقوق بخشیش به ساختار وجودی زن و مرد برمیگرده.که در ابتدای کتاب نطام حقوق زن در اسلام،شهید مطهری خیلی خوب بهش پرداخته.بعضی مسائل رو ما حق میدونیم برای یک مادر یا زن،در مقایسه ی با حقوق مردان و پدران.در صورتیکه باید با نگاهی که اسلام ب زن داره،حقوق رو براش تعریف کنیم که هم شامل حق مادی میشه و هم معنوی.

درود بر همه مادران ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">